9 دسامبر 2023- یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز اخیر که تأثیر کورتیکواستروئیدهای استنشاقی(ICS)  را بر خطر دیابت در بیماران مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) بررسی کرده است، شواهد قانع‌کننده‌ای را ارائه داد که نشان‌دهنده ی ارتباط بالقوه ی بین استفاده طولانی‌مدت از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی، به ویژه در دوز مصرفی بالاتر و افزایش خطر ابتلا به دیابت است. این مطالعه در مجله پزشکی Tzu Chi منتشر شد.

این مطالعه که از طریق جستجوی سیستماتیک در پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed،EBSCOhost  وProQuest  از سال 2013 تا 2023 انجام شد، شامل 14 مطالعه: 10 کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCTs) و 4 مطالعه مشاهده‌ای، بود. این متاآنالیز، پیرو دستورالعمل‌های PRISMA 2020، با هدف ارزیابی جامع رابطه بین استفاده از ICS، خطر دیابت و سطح قند خون در بیماران COPD انجام شد.

تجزیه و تحلیلRCT ها، افزایش آماری معنی داری را در سطح قند خون پس از یک دوره پیگیری 52 هفته ای نشان داد( ORیا نسبت شانس 1.07). با این حال، مطالعات مشاهده ای، تمایل به افزایش خطر ابتلا به دیابت را نشان دادند(نسبت شانس= 1.40). قابل ذکر است که یک متاآنالیز زیرگروهی با تمرکز بر ICS با دوز بالا (بیش از 900 میکروگرم در روز) افزایش قابل توجهی را در خطر ابتلا به دیابت نشان داد(نسبت شانس=1.20).

محققان تاکید کردند در حالی که استفاده کوتاه مدت از ICS تأثیر قابل توجهی بر سطح قند خون ندارد، استفاده طولانی مدت و با دوز بالا ارتباط نگران کننده ای با افزایش خطر ابتلا به دیابت در بیمارانCOPD  نشان داد.

این یافته ها بر نیاز به توجه دقیق هنگام تجویز درمان طولانی مدت ICS برای بیماران COPD، به ویژه در دوزهای بالاتر، با توجه به خطر بالقوه اثرات متابولیکی نامطلوب، تأکید می کند. این نتایج باعث ارزیابی مجدد استراتژی‌های درمانی می‌شود و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی را ترغیب می‌کند که مزایای درمان با ICS را در برابر خطر بالقوه تشدید دیابت در این جمعیت از بیماران بخوبی ارزیابی کنند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/long-term-higher-doses-of-inhaled-corticosteroids-may-increase-diabetes-risk-in-copd-patients-121120